Připoj se ke mně na Facebooku!

Like!

čtvrtek 25. srpna 2016

14 odmítnutí - moje cesta

Unknown
Zdroj: weheartit.com
Na úvod bych ráda předeslala, že se jedná o mé osobní zkušenosti. Nikoho tímto článkem nechci urazit, ani poškodit. Nejedná se o stěžování, pouze chci za sebou uzavřít kapitolu v životě, kdy jsem se snažila vydat knihy v České republice, mé rodné zemi, a prostě to nevyšlo a zvolila jsem tuto cestu ventilace.

Již spoustu let sním o vydání své vlastní knihy, za tu dobu jsem zkoušela spoustu různých žánrů, ale nakonec jsem skončila u románů pro ženy. Kdo moji tvorbu zná, tak ví, že se nejedná o nějak přeslazená díla, čerpám ze své práce a života a snažím se o reálné podání příběhu.

Před více než čtyřmi lety jsem dokončila Ovládán ženou, svoji prvotinu, a okamžitě jsem začala psát i Ovládána mužem. Tehdy jsem ještě žila v Anglii a z legrace jsem poslala rukopis do pár nakladatelství.

Zdroj: weheartit.com - Profesionální spisovatel je amatér, co nepřestal.
Byla jsem více než překvapená, když se mi jedno nakladatelství ozvalo s tím, že mi moji prvotinu vydají... Byl to doslova šok! Vůbec jsem to nečekala, hlavně kvůli tomu, že jsem znala slabé stránky příběhu. Bohužel z vydání sešlo z jejich iniciativy. Nebyly finance na riskování, což já jakožto neznámý autor jsem považována za risk, a byla potřeba značná suma peněz na propagaci jedné nejmenované erotické trilogie, která předtím více než rok ležela v knihkupectvích po celé Anglii a po celou dobu po ní neštěkl ani pes. Zkousla jsem svoji hořkost a zaměřila jsem se na psaní dalších románů a svoji práci. 

Budou to dva roky, co moje dobrá přítelkyně objevila při návštěvě má díla. Překvapivě byla z příběhů nadšená a za pár dní mi poslala přihlašovací údaje k webu, na kterém čtete tyto řádky, a k účtu na síti Wattpad.com. Přemluvila mě, abych zkusila svá díla zveřejnit v češtině, abych viděla reakci čtenářů.

Nejdříve jsem jen kroutila hlavou a říkala jsem, že to nebude fungovat, tak jsem začala zveřejňovat zkrácenější kapitoly svých příběhů. Nejsou moc editovány, jen jsem zkoušela odezvu, která přišla za čas v obrovském množství.

Zdroj: weheartit.com - Sním o vydání své tvorby.

Díky svým úžasným čtenářům jsem dostala odvahu oslovit česká nakladatelství. Ozvala se také má láska k rodné hroudě a já postupně začala rozesílat vyšperkovanou verzi Ovládán ženou.

Odpovědi byly jiné a přeci stejné:

1. verze - ticho po pěšině

Já chápu, nakladatelství toho mají moc... Jen mě překvapilo, že když jsem oslovila velká britská nakladatelství, která musí být doslova zahlcena rukopisy všeho druhu, stála jsem alespoň za odepsání. Tento typ odezvy se objevil celkem 10x.

2. verze - lhaní nám jde

Nejprve jsem si myslela, že se jedná o žert, ale když jsem oslovila jedno větší české nakladatelství, které mělo ediční plán přeplněný romány pro ženy, přišla mi vskutku zajímavá odezva: "Nakladatelství XXX se ale bohužel v současné době nevěnuje až na výjimky vydávání původní literatury." Aha... Měla bych si zřejmě zajít na oční, aby mi přidali pár dioptrií.

Skutečně nechápu, proč nemohou klasicky napsat něco ve stylu: "Jste začínající autor, nic bychom z vás neměli, nevydáme vás." Pochopila bych to více než lhaní tohoto typu.

Zdroj: weheartit.com
3. verze - turbo čtenář

Jsem si vědoma toho, že lidé v nakladatelství většinu rukopisů ani neotevřou, natož aby se začetli do pár řádků. Jednou mě skutečně pobavilo, když jsem, přesně řečeno, v 16:23 japonského času odeslala rukopis a v 16:29 mi přišla odpověď, že dané nakladatelství nemá o dílo zájem.

4. verze - komunikujeme, dokud něco nechcete

Oslovila jsem jedno menší nakladatelství, nevěděla jsem, na jaké žánry se specifikují, tak jsem jim napsala. Věděla jsem, že v rozhodování ohledně knih jsou velice rychlí. Odpověď na moji otázku byla na mailu do 10 minut a osůbka se zdála značně příjemná. Vyzvala mě, abych zaslala rukopis, tak jsem tak okamžitě učinila.

Ve statistikách blogu jsem našla, že se osůbka proklikla na web, ale žádná další odezva mi již nepřišla.

Zdroj: weheartit.com
Samozřejmě si již říkáte, že ta Neumann by se vůbec neměla divit. Já se nedivím, já si dokážu sebekriticky odpovědět otázku - Proč mě nechtějí vydat?

a) jsem začínající autor, který nikdy nic nevydal a nejsem ničím známá, aby lidé moje dílo kupovali jen kvůli mému jménu

b) publikuji na Wattpadu, což mnohé odradí ať už kvůli předsudkům, které někteří jedinci o tomto serveru mají, ale také kvůli tomu, že tam mé příběhy četli již desítky lidí zdarma, tak si logicky položí otázku - koupili by si i knihu?

c) píši romány pro ženy s kapkou psychologie a sexu, což v české sféře je okamžitě spojováno s nejmenovanou trilogií a dalšími "eroťáky". Nehledě na to, že spousta lidí považuje tento žánr za něco mrzkého.

Zdroj: weheartit.com - Nepřestávej, ať se děje cokoliv
Tímto textem jsem nechtěla pohanit česká nakladatelství... I když člověk občas žasne, co jsou schopni vydat, ale to se děje i v jiných zemích. Chtěla jsem jen podpořit další snaživé začínající autory, kteří se nemohou prosadit.

Nic se neděje, když vás odmítnou. Má to svůj důvod a to nakladatelství prostě nebylo pro vás nebo na sobě musíte dál pracovat.

Pamatujte, že vše špatné, je pro něco dobré. Já své štěstí nyní budu zkoušet opět protlačit v anglické verzi, kontaktuji pár amerických nakladatelství a uvidí se - třeba mým osudem je nikdy nevydat. Ale hodlám si jít za svým snem.

Přeji všem autorům hodně štěstí a i vám, "nepíšící" čtenáři, přeji, aby se vám splnilo to, co si nejvíce přejete.

Nikdy se nevzdávejte!

Viktoria Neumann

Unknown / Author & Psycholog

Žena, pocházející z Prahy, nyní žijící někde mezi Novým Zélandem a Japonskem, která miluje cestování, svoji práci a psaní. / A woman, originally from Prague, the Czech republic, currently living somewhere between New Zealand and Japan, who loves travelling, her job and writing.

18 komentářů:

  1. Tyjo, to me mrzi, preji ti, aby ti to nekde vyslo. Taky chci jednou neco zkusit. Ale pokud by to nikdo nevyda, vydam si to sama a rozdam to znamym. Jen tak, pro radost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adri, moc děkuji za podporu :) Ono to jednou vyjde, jen prostě není správný čas. Také jsem již uvažovala o této cestě, ale nyní to zkusím v USA a uvidí se.

      Vymazat
  2. Moc pěkný článek, díky, žes mi přiblížila rutinu českých nakladatelství, i když také neplánuji vydávat budoucí knížku v češtině (ještě nevím o čem bude, ale vím, že jednou jednu vydám :D). Co se týče tvých posledních pár vět - jestliže tě to baví a cítíš se třeba k tomu předurčená, určitě jí vydáš. Následuj jen svou intuici :). Možná nějaká vizualizace - jak držíš svou knihu, už vydanou neuškodí - pokud neznáš, zadej do Googlu "Zákon přitažlivosti" . A zaručuju ti, že tu knihu jednou fakt vydáš a já si jí s radostí přečtu :)
    gingerjannie.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To moc ráda slyším, děkuji! Je to mým největším životním snem a já jsem se prostě zařekla, že ty knihy vydám. Ať si proti mně stojí celý svět. Rozhodně budu googlit a moc děkuji za komentář!

      Vymazat
  3. Mám stejný problém. Napsala jsem psychologický román s příměsí young adult literatury a když jsem rukopis rozesílala, nejčastější odpovědí nebylo vůbec nic nebo to, že nevydávají původní českou tvorbu... První verzi příběhu mi jedno nakladatelství odmítlo s pobídkou, ať ho zkusím předělat a znovu se ozvu. Udělala jsem to, celý román jsem přepsala, ale byl problém s nejasností žánru - holt moc balancoval na pomezí. Teď mám rukopis v dalším velkém nakladatelství a čekám na vyjádření, ale jsem spíš skeptická, abych pak nebyla tolik zklamaná. Ale také dost zvažuju, že knihu přeložím do angličtiny a zkusím ji udat v zahraničí. Chci se zeptat, nemáš z toho posílání rukopisu za hranice trochu strach? Vím, že jsem asi paranoidní anebo typický Čech, ale nemůže se stát, že ten rukopis prostě "šlohnou"? :D Nemáš nějaké tipy, jak se proti tomu chránit? :) A přeju hodně štěstí s tvou knihou! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak buď ráda, že Ti alespoň odpověděli. Mně ani nenapsali, co dělám špatně! Prostě ticho anebo lhaní a vykrucování. No nic, zkusím štěstí jinde... Já posledních dvanáct let žiji v zahraničí, tak to prostě zkusím od lesa - spousta českých nakladatelství pouze překládá slavná zahraniční díla, tak zkusím vydat zahraniční knihu ;) A krádeže se nebojím, ani nevím proč, nikdy mě to nenapadlo.

      Moc děkuji a i já Tobě přeji úspěch! Pak klidně napiš, až ta Tvá vyjde!

      Vymazat
  4. To mě mrzí... :( Přeju ti ale, aby ti knihy vydali! :) Mám podobný problém, akorát s hudbou... Chci se věnovat hudbě a herectví... Ale asi mi to není souzeno. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Nikdy nepřestávej věřit. Spousta lidí Tě může zatratit, ale nikdy nezatrať svůj sen ;) na ten Ti nikdo nemůže sáhnout! Držím palce!

      Vymazat
  5. Vydat knihu bys určitě mohla. Třeba tady: http://novaforma.cz/. Díky nim svou knihu vydala i má kamarádka :). Ale větší podrobnosti o tom nevím :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odkaz, o této cestě také aktivně uvažuji, ale prozatím to zkusím ještě přes nakladatelství v USA, třeba nakonec skončím u vydání na vlastní náklad.

      Vymazat
  6. Tenhle článek mě do budoucna hodně inspiroval. Člověk by si měl jít za svým, i když mu při tom život podkopává nohy a pokládá před něj všelijaké nástrahy. Pevně věřím, že se Ti Tvůj sen jednou doopravdy splní a někde své knihy vydáš, protože zrovna těchto je obrovská škoda. Myslím, že by si našly čtenáře i v tištěné verzi.

    OdpovědětVymazat
  7. To tak bohužel v dnešní době je. Smutné je, že vlastně až tak neznámá nejsi, máš svou fanouškovskou základnu z wattpadu a blogu a to sice není moc, ale něco ano. Bohužel to tak je se vším. Dřív se psalo bez ohledu na to, jestli tě někdo zná nebo ne. Totéž je s vědou. Dneska nejde o převratné objevy, ale o to, aby ti studii zveřejnili v časopise Nature. Nicméně, nevzdávej to. Koukni na J.K. Rowling... Odmítli jí téměř všude. Ale nevzdala to a podívej se, kde je teď:) držím palce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verunko, máš naprostou pravdu. Mám skvělou skupinu čtenářů, snad ty nejlepší čtenáře a jsem za ně moc vděčná a každý den přibývají noví a noví čtenáři. Jen bohužel nakladatelství toto neberou za bernou minci. Nic se nedá dělat, budu se nadále snažit a jednou to vyjde - já to vím! :) Děkuji za komentář!

      Vymazat
  8. Ehm, teď ti teda naruším čtrnáct komentářů ke čtrnácti odmítnutím :D

    Na tvůj blog jsem narazila až nyní, když jsi dávala odkaz na tenhle článek, a musím říct, že mě docela zaujal :) Zrovna články na téma ohledně pokusů o vydání knihy jsou celkem málo rozšířené, tak mě tenhle příjemně překvapil :)
    Je s podivem, co všechno nakladatelství vydají a co zase neustále odmítají. Zajímalo by mě, jak se to rozhoduje. Od tebe jsem zatím četla jen Postřehy spisovatelky, ale určitě se podívám i na ostatní příběhy! Do budoucna ti přeju hodně štěstí, byla by velká škoda, aby taková snaha vyšla nazmar. Určitě se ti vydat knihu jednou povede :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jedna holka (kamarádka kamarádky :D ) také chtěla vydat svoji knihu, jedno nakladatelství jí odepsalo, že by knihu vydalo. No... Nakonec z toho sešlo, ta holka přestala psát a teď se tomu už vůbec nevěnuje. Aspoň že ty ses nedala a jdeš si dál za svým. Doufám, že jednou se sen stane skutečností. :)
    Catherine Ribbon

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavý článek a postřehy. Určitě to nevzdávej a zkoušej to dál. :)

    OdpovědětVymazat
  11. Odmítnutí může být desítky, ale pro úspěch stačí jediný souhlas, Rowlingová by mohla vyprávět. Chápu ale tvé pocity, taky vím že mě to jednou bude čekat (jen s fantasy žánrem) a je to na nic, kéž by si redaktoři přečetli aspoň těch pár stran a hodili aspoň *nějakou* zpětnou vazbu, než tady ty generické odpovědi (v nejhorším případě mlčení). Přeji ti hodně štěstí, určitě vytrvej :)

    Mimochodem, netuším jestli jsi napsala tento článek před týdnem nebo před rokem (tvůj blog jsem si před dlouhou dobou uložila do záložek a teď jsem ho náhodou objevila), tak snad nepíšu moc opožděně :D Za předpokladu že je tvůj blog pořád aktivní, doporučila bych možná v nastavení blogu přepnout, aby bylo vidět datum zveřejnění článku nebo aspoň zveřejnění komentářů pod článkem, je to celkem dobrá informace :D

    lucyvillain.blogspot.com
    kulturnicek.blogspot.com

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za vyjádření názoru! Je pro mě velmi cenný, Viktoria

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Ivy | Supported By Gooyaabi Templates